Niekoľko rád, ako znížiť spotrebu a náklady na prevádzku vozidla |
Pozn.:
Nasledujúce rady platia pre tých, ktorí ich chcú využívať. Odporúčam ich skúšať postupne.
Nie všetky zásady platia pre všetky automobily a vodičov rovnako, je potrebné nájsť optimálny režim
pre ten-ktorý automobil a toho-ktorého vodiča.
|
AKO ZISTIŤ SPOTREBU PALIVA |
- Natankujte doplna
- Vynulujte denné počítadlo kilometrov alebo si zapíšte aktuálny stav hlavného počítadla
- Jazdite temer do úplného vyprázdnenia nádrže
- Natankujte opäť doplna
- Zaznamenajte si množstvo natankovaného paliva
- Zaznamenajte si najazdený počet kilometrov
- Pomer množstva natankovaného paliva a počtu prejdených kilometrov
násobený číslom 100 udáva spotrebu v l/100km
- Pomer počtu najazdených kilometrov a množstva natankovaného paliva
udáva vzdialenosť prejdenú na jeden liter paliva.
pozn. ak je to možné, tankujte na tej istej čerpacej stanici a z toho istého stojana.
Dodržaním týchto krokov zabezpečíte čo najväčšiu presnosť výpočtu. Bežne sa dopustíte chyby do 10-15%.
|
STAV VOZIDLA |
- Majte vozidlo a hlavne motor v čo najlepšom stave.
- Zle nastavený motor môže zvýšiť spotrebu paliva až o 50%.
|
JAZDA |
- Počas jednej jazdy skúste vybaviť čo najviac záležitostí. Teplý motor má nižšiu spotrebu ako studený.
- Naštartujte auto a hneď sa rozbehnite. Motor sa rýchlejšie zahreje, keď pracuje pod záťažou,
pritom sa vyhnete jalovej spotrebe počas čakania na zahriatie pri zvýšených otáčkach. V zime je vhodné chíľku počkať, kým sa olej v motore zahreje a rozprúdi.
- Vypnite motor, ak máte stáť viac ako minútu, napr. na červenú na križovatke. Jedno naštartovanie vás stojí menej paliva, ako dlhšie státie s bežiacim motorom.
- Rozbehnite sa pomaly, bez prudkej akcelerácie. Zrýchľujte pozvoľne, hlavne na štrku a mokrej ceste.
Vždy, keď stlačíte akcelerátor, zvyšujete dávku paliva do motora.
Pomalým stláčaním plynového pedálu dávate motoru práve toľko paliva, koľko stihne dobre spáliť pri adekvátnej akcelerácii.
Rozbiehanie s pretáčaním kolies veľmi negatívne vplýva na spotrebu (a opotrebovanie pneumatík). Motor vtedy dostáva maximálnu dávku paliva bez adekvátneho zrýchľovania.
- Majte zaradený prevodový stupeň zodpovedajúci rýchlosti. Nadradením alebo podradením sa motor dostáva do otáčok nevýhodných pre spotrebu paliva. Pozrite si v príručke k vášmu automobilu grafy závislosti výkonu, krútiaceho momentu a mernej spotreby paliva v závislosti od otáčok a podrobne si preštudujte odporúčania výrobcu. Optimálne otáčky sa pohybujú u benzínových motorov od 2500 do 3500 za minútu u dieselových o čosi nižšie.
- Preraďte na vyšší rýchlostný stupeň hneď ako dosiahnete dostatočnú rýchlosť. Vytáčanie motora k maximálnym otáčkam rapídne zvyšuje spotrebu.
- Platí: čím vyšší rýchlostný stupeň, tým nižšia spotreba paliva.
- Snažte sa udržiavať stálu rýchlosť. Metódy typu "pozvoľna zvyšujte rýchlosť na 90km/h, neutrál, vypnúť motor, keď vozidlo spomalí na cca 60 km/h zopnúť kľúčik zapaľovania, zaradiť rýchlosť, opakovať postup" môžu mať dodatočný pozitívny vplyv na spotrebu, nie však na plynulosť jazdy a úsporu času, pričom vypnutý motor má za následok vyradenie posilňovača bŕzd z činnosti.
- Jazdite radšej pri 90 km/h ako pri 100 km/h môžete ušetriť až 10%. Pri ďalšom zvyšovaní rýchlosti
kvadraticky rastie aerodynamický odpor karosérie a veľmi negatívne vplýva na spotrebu paliva.
- Dodržiavajte predpísanú rýchlosť, chránite si život a sporíte palivo. Rýchlosť 90 km/h je vo väčšine krajín maximálnou dovolenou a má svoje opodstatnenie hlavne z hľadiska fyzikálnych zákonov a fyziologických daností vodiča. Preto je tejto rýchlosti prispôsobený aj motor, prevodovka a ďalšie komponenty automobilu, aby ich stav pri tejto rýchlosti predstavoval optimálne podmienky pre jazdné výkony, odpory, pohodlie, bezpečnosť a spotrebu.
- Nevozte zbytočne veľa vecí, zvyšovaním hmotnosti sa zvyšujú jazdné odpory. Konkrétne valivý odpor pneumatík pri každom zvýšení hmotnosti, aerodynamický odpor pri zasahovaní vezených predmetov mimo karosérie (z kufra, zo strechy).
- Nezvyšujte otáčky motora tesne pred jeho vypnutím.
Môže dôjsť k poškodeniu niektorých častí motora alebo príslušenstva. S rastúcimi otáčkami motora rastie jeho zotrvačnosť, preto aj po vypnutí kľúčika zapaľovania motor urobí ešte niekoľko otáčok - niekoľkokrát viac, ako pri vypnutí z voľnobehu (vtedy zastane prakticky okamžite). Prítomnosť paliva vo valcoch bez zapálenia zapaľovacou sviečkou znamená v prípade samozápalu nežiadané mechanické namáhanie piestu, kľukového hriadeľa a ostatných častí s nimi spojených. V prípade, že sa nespálené palivo dostane do výfukového traktu s katalyzátorom, môže chemicky poškodiť jeho aktívne časti, dokonca spôsobiť jeho nefunkčnosť.
- Jazda bez stlačeného plynového pedálu (z kopca resp. dojazd)
- pre motory s karburátorom: radiacu páku dajte do polohy neutrál, pri zaradenom rýchlostnom stupni vytvára motor veľký podtlak v sacom potrubí a odoberá si viac paliva, ako pri voľnobehu. Pre brzdenie motorom táto rada neplatí.
- pre motory so vstrekovaním: nechajte zaradený prevodový stupeň, elektronika vtedy vypína dávkovanie paliva, narozdiel od voľnobehu, keď musí dodávať palivo na udržanie motora v činnosti.
|
BRZDENIE |
- Vyhnite sa zbytočnému brzdeniu. Predvídané brzdenie a vyhnutie sa prudkému brzdeniu znižuje spotrebu a zároveň šetrí pneumatiky a brzdy.
- Využite valivý odpor pneumatík pri brzdení radšej, než prudké brzdenie. Brzdenie valivým odporom je jednou z najlepších metód znižovania spotreby.
- Neotáčajte zbytočne kolesami. Každý pohyb do strany zvyšuje ťah a trenie zvyšujúce spotrebu paliva a opotrebovanie pneumatík.
pozn.: prudkými úhybnými manévrami si pretekári zahrievajú pneumatiky.
|
KLIMATIZÁCIA |
- Klimatizáciu používajte čo najmenej. Radšej používajte ventilátor.
Pracujúca klimatizácia odoberá motoru viac výkonu ako ventilátor.
- Parkujte v tieni, aby ste nemuseli používať klimatizáciu.
- Nepoužívajte klimatizáciu pri nízkych rýchlostiach.
|
AERODYNAMIKA |
- Vyhnite sa nakladaniu batožiny na strechu. Batožina na streche zvyšuje spotrebu o 5% pri vyšších rýchlostiach.
- Aj prázdny nosič zvyšuje spotrebu o 1%. Ak je možné nosič odmontovať zo strechy, odmontujte ho.
- Počas jazdy nemajte dokorán otvorené okná. Zvyšujú aerodynamický ťah, čo hlavne pri vyšších rýchlostiach zvyšuje spotrebu.
|
KOLESÁ A PNEUMATIKY |
- Majte odborne nastavenú geometriu prednej nápravy. Zle nastavené kolesá medzi sebou bojujú,
čím zvyšujú spotrebu paliva a opotrebovanie pneumatík.
- Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách. Vždy ich nahustite na tlak doporučovaný výrobcom automobilu.
Podhustené pneumatiky zvyšujú valivé trenie a zvyšujú spotrebu (až 5%) a opotrebenie pneumatík.
- Pri rozbiehaní s pretáčaním kolies sa silne opotrebúvajú pneumatiky.
- V zime použite zimné pneumatiky nahustené o 0,1-0,2 atm nižším tlakom ako je predpísaný. Zimné pneumatiky sú
vyrobené zo zmesi, ktorá dosahuje dobrú pružnosť aj pri teplotách pod bodom mrazu, majú špeciálne upravený dezén na vyššiu
priľnavosť (lamely) a väčšinou aj smerový dezén v tvare písmena V, ktorý výrazne zlepšuje prejazdnosť v snehu.
Znížením tlaku sa mierne zväčší pružnosť pneumatiky a kontaktná plocha pneumatiky s podkladom bez značného zvýšenia valivého
odporu. Naviac majú zvýšenú bočnú stabilitu, čím pomáhajú znižovať náchylnosť auta k šmyku.
- Použite zimné pneumatiky na všetky kolesá!
|
PALIVO A OLEJ |
- Používajte kvalitné, energiu uchovávajúce motorové oleje so správnou viskozitou doporučovanou výrobcom motora.
- Uistite sa, že máte správne nastavený motor.
- Použite palivo s dobrými detergentnými aditívami, ktoré pomáhajú udržať motor čistý a dobre bežiaci.
- Natankovanie najdrahšieho paliva nezaručuje lepší beh motora.
- Používajte palivá s oktánovým číslom odporúčaným výrobcom.
- Použite palivo s čo najnižším oktánovým číslom v rámci odporúčaní výrobcu.
|
Dodržiavajte odporúčania výrobcu! |
|
RADY PRE ZIMNÚ PREVÁDZKU |
- Väčšina predošlých rád má v zime ešte väčšie opodstatnenie ako v lete.
- Zvýšenej spotrebe paliva sa nevyhnete, pretože:
- zahriatie motora na pracovnú teplotu trvá znateľne dlhšie, pretože má značne nižšiu teplotu a aj chladenie počas jazdy
je silnejšie, ak tomu nie je bránené krytom chladiča.
- olej v motore a v prevodovke kladie za studena vyšší odpor.
- elektrická sústava je v činnosti oveľa viac, ako v lete (svetlá, ventilátor topenia, dobíjanie akumulátora).
- zimné pneumatiky majú vyššiu priľnavosť k vozovke a teda aj väčší valivý odpor (pre vašu bezpečnosť).
- letné pneumatiky vás často privedú k pretáčaniu kolies.
- zabezpečte, aby ste nemali v palive vodu, mohla by zamrznúť a brániť palivu v ceste. Odstránite ju napr. Velfobinom.
- používajte oleje správnej viskozity teda tie, ktoré majú v špecifikácii písmeno W (napr. 0W/40, 5W/40, 10W/40).
- v chladiacej sústave majte nemrznúcu tekutinu správneho pomeru riedenia podľa minimálnej teploty.
- akumulátor majte plne nabitý, vtedy má najväčšiu hustotu a najmenšiu náchylnosť mrznúť, znižovať kapacitu
a výkon akumulátora, prípadne ho znehodnotiť. Plne nabitým akumulátorom ľahšie naštartujete motor.
- celé vozidlo majte v dobrom mechanickom stave, všetky pohyblivé časti dobre namazané, nezabudnúť na zámky dverí.
- majte poruke rozmrazovač zámku, dýchanie vám nemusí pomôcť.
|
Spôsoby, ako znížiť spotrebu paliva priemyselne: |
vývoj technológie výroby motorov a prevodoviek
znižovanie trenia pohyblivých častí
pneumatiky so zníženým valivým trením
zvýšené použitie ľahkých materiálov
zlepšovanie aerodynamiky a znižovanie hmotnosti vozidla
|
Vznetové motory |
(spotrebujú menšie množstvo paliva ako benzínové motory)
malá vysokorýchlostná otvorená komora, priame vstrekovanie
viac ventilov na valec
prepĺňanie a medzichladenie vzduchu
riadenie vstrekovania paliva
vysoký tlak vstreku použitím servohydrauliky
variabilné časovanie pomocou elektroniky
elektronický riadené množstvo vstreknutého paliva
pilotný vstrek elektronicky riadený servohydraulikou
priame vstrekovanie systémom common rail
|
Výfuk |
recirkulácie výfukových plynov
oxidačný katalyzátor
NOx redukčný katalyzátor
lapače pevných častíc
lapače NOx
selektívne redukčné katalyzátory
plazmové katalyzátory
|