Dňa 1. 4. 1997 nadobudol v Slovenskej republike účinnosť zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách. Na vykonanie niektorých jeho
ustanovení bola vydaná vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 90/1997 Z.z., ktorou
sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na
pozemných komunikáciách a vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej
republiky č. 95/1997 Z.z. o výcviku žiadateľov o vodičské oprávnenie, o doškoľovacom kurze
držiteľov vodičského oprávnenia, o výcviku žiadateľov o inštruktorské oprávnenie a o
doškoľovacom kurze inštruktorov, ktoré nadobudli účinnosť 1. 4. 1997, vyhláška Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 116/1997 Z.z. o podmienkach premávky
vozidiel na pozemných komunikáciách s nadobudnutím účinnosti od 30. 4. 1997 a ďalej vyhláška
Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 164/1997 Z.z., o zdravotnej spôsobilosti na
vedenie motorového vozidla, ktorá nadobudla účinnosť 1. 7. 1997.
Okrem iného sú predmetom zákona NR SR č. 315/1996 Z.z. a vyhlášky MV SR č. 90/1997 Z.z. aj
pravidlá cestnej premávky, problematika vykonávania skúšok žiadateľov o vodičské oprávnenie,
rozhodovania o vodičskom oprávnení, vydávanie vodičských preukazov a evidencia vozidiel, ktoré
oblasti patria do pôsobnosti Ministerstva vnútra SR. Oproti predchádzajúcej právnej úprave v
týchto oblastiach došlo k niektorým zásadnejším zmenám, ktoré sú predmetom tejto informácie. Z
tohto pohľadu je pozornosť venovaná predovšetkým tým skutočnostiam, ktoré sú predmetom materiálu,
týkajúceho sa sústreďovania a šírenia informácií o národných požiadavkách týkajúcich sa
bezpečnosti cestnej premávky, kde sa poukazuje na súčasnú platnú právnu úpravu v tomto smere
a ďalej sa uvádzajú zmeny v niektorých ďalších oblastiach vo vzťahu k bezpečnosti cestnej
premávky.
RÝCHLOSŤ JAZDY
Vozidlá skupiny A
Vodič mopeda smie jazdiť na všetkých pozemných komunikáciách rýchlosťou najviac 50 km/h-1
(rýchlosť je obmedzená jeho konštrukciou).
Vodič motocykla (bez rozdielu objemu motora) smie jazdiť na diaľnici, ceste pre motorové vozidlá
a aj na ostatných cestách rýchlosťou najviac 90 km/h-1. Uvedená najvyššia dovolená rýchlosť
platí aj pre jazdu motocykla s postranným vozíkom.
Vozidlá skupiny B
Vodič motorového vozidla skupiny B smie na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá jazdiť
rýchlosťou najviac 130 km/h-1. Na ostatných cestách smie vodič takéhoto vozidla jazdiť
rýchlosťou najviac 90 km/h-1. Tieto najvyššie dovolené rýchlosti platia aj pre vodiča uvedeného motorového vozidla s prípojným vozidlom, ktorého celková hmotnosť neprevyšuje 750 kg.
Vodič motorového vozidla skupiny B s prípojným vozidlom, ktorého celková hmotnosť prevyšuje
750 kg, smie na všetkých pozemných komunikáciách jazdiť rýchlosťou najviac 80 km-1.
Vozidlá skupiny C
Vodič motorového vozidla skupiny C smie na všetkých pozemných komunikáciách jazdiť
rýchlosťou najviac 80 km/h. Uvedená najvyššia dovolená rýchlosť platí aj pre jazdu vodiča
takéhoto vozidla s akýmkoľvek prípojným vozidlom.
Vozidlá skupiny D
Vodič autobusu smie na diaľnici a na ceste pre motorové vozidlá jazdiť rýchlosťou najviac
110 km/h-1, na ostatných cestách rýchlosťou najviac 90 km/h-1. Tieto najvyššie dovolené
rýchlosti platia aj pre vodiča autobusu s prípojným vozidlom, ktorého celková hmotnosť
neprevyšuje 750 kg.
Vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smie na všetkých
pozemných komunikáciách jazdiť rýchlosťou najviac 80 km-1.
V obci (zastavanom území) vodič každého motorového vozidla smie jazdiť rýchlosťou najviac
60 km/h-1, a ak ide po dialnici v obci (zastavanom území) alebo po ceste pre motorové vozidlá
v obci (zastavanom území), najviac 80 km/h-1, ak nie je dopravnou značkou dovolená vyššia
rýchlosť. Uvedené najvyššie dovolené rýchlosti v obci (zastavanom území) platia aj pre jazdu
vozidiel s akýmkoľvek prípojným vozidlom. V obytnej zóne a pešej zóne, ak je mu do nej vjazd
povolený, vodič každého vozidla smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h-1.
Pri vlečení motorového vozidla smie vodič každého vozidla mimo obce (zastavaného územia) aj
v obci (zastavanom území) jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h-1.
PRÍPUSTNÁ HLADINA ALKOHOLU V KRVI A SPÔSOBY KONTROLY
Vodič nesmie viesť vozidlo bezprostredne po požití alkoholického nápoja alebo po užití inej
návykovej látky, alebo v čase, keď by ešte mohol byť pod ich vplyvom (0,0 g/1000 cm3).
Policajt je oprávnený vyzvať vodiča, aby sa podrobil vyšetreniu či nie je ovplyvnený alkoholom
alebo inou návykovou látkou, alebo liekmi, ktoré môžu znížiť jeho schopnosť bezpečne viesť
vozidlo. Vyšetrenie na zistenie alkoholu sa vykonáva dychovou skúškou prístrojom, ktorým sa
určí objemové percento alkoholu v krvi. Ak sa osoba odmietne podrobiť takému vyšetreniu, možno
na požiadanie vykonať lekárske vyšetrenie odberom a vyšetrením krvi alebo iného biologického
materiálu. Ak osoba odmieta takéto lekárske vyšetrenie, stupeň opilosti určí lekár podľa
medicínskych klinických príznakov.
BEZPEČNOSTNÉ PÁSY V OSOBNÝCH VOZIDLÁCH
Vozidlo uvedené do prevádzky po 31. 12. 1968 musí byť na predných sedadlách vybavené
bezpečnostnými pásmi a príslušnymi úchytkami na karosérii; vozidlo uvedené do prevádzky po
31. 9. 1986 musí byť vybavené bezpečnostnými pásmi aj na zadných sedadlách. Bezpečnostné pásy
na predných sedadlách musia byť samonavíjacie. Vozidlo uvedené do prevádzky pred 31. 12. 1968
musí byť na predných sedadlách vybavené bezpečnostnými pásmi, len ak je vybavené predpísanými
kotvovými úchytkami.
Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná byť počas
jazdy týmto pásom riadne pripútaná. Toto neplatí pre:
- a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh;
- b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci (zastavanom území);
- c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci (zastavanom území);
- d) vodič vozidla použitého v obci (zastavanom území) na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spojazdcov;
- e) vodiča pri cúvaní;
- f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém;
- g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.
DETI CESTUJÚJCE NA PREDNÝCH SEDADLÁCH OSOBNÝCH VOZIDIEL
Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať
na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne
určený bezpečnostný systém.
Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné
také osoby pri preprave prednostne použiť.
POUŽÍVANIE OCHRANNÝCH PRILIEB VODIČMI MOTOCYKLOV
Vodič motocykla a jeho spolujazdec sú povinní počas jazdy v obci (zastavanom území) aj mimo
nej (neho) používať riadne upevnenú schválenú ochrannú prilbu. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na
vodiča mopeda.
POUŽÍVANIE SVETIEL
V súvislosti s používaním svetiel ku zmenám nedochádza. Idúce vozidlo musí mať za zníženej
viditeľnosti rozsvietené ustanovené osvetlenie. Vodič nesmie jazdiť s obrysovými svetlami, ak
nemá súčasne rozsvietené stretávacie svetlá alebo diaľkové svetlá, alebo predné svetlá do hmly,
ak je nimi vozidlo vybavené.
Vodič nesmie použiť diaľkové svetlá, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by
mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník
cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla.
Vodič motocykla je povinný aj za nezníženej viditeľnosti jazdiť s rozsvietenými stretávacími
svetlami. Táto povinnosť sa týka aj vodiča motorového vozidla alebo jazdnej súpravy, ktorých
rozmery alebo rozmery nákladu presahujú ustanovené miery. Vodiči iných motorových vozidiel nie
sú povinní za nezníženej viditeľnosti používať stretávacie svetlá, avšak ich prípadné použitie
zakázané nie je.
Predné a zadné svetlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo hustého dažďa.
VEK NA UDELENIE VODIČSKÉHO OPRÁVNENIA
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia viesť jednotlivé skupiny motorových vozidiel
je ustanovený nasledovne:
- Skupina A
- 17 rokov,
Skupina A/50 - 15 rokov (vrátane mopedov),
Skupina B - 18 rokov,
Skupina C - 18 rokov,
Skupina D - 21 rokov (súčasne sa vyžaduje prax vo vedení motorových vozidiel skupiny C v trvaní najmenej 12 mesiacov),
Skupina E - a) v prípade vodičského oprávnenia na vedenie jazdnej súpravy zloženej z ťažného vozidla skupiny B alebo C a prípojného vozidla sa vyžaduje preukázanie praxe vo vedení motorového vozidla príslušnej skupiny v trvaní najmenej 6 mesiacov, b) 21 rokov na vedenie jazdnej súpravy zloženej z ťažného vozidla skupiny D a prípojného vozidla,
Skupina T - 17 rokov.
Osobe ťažko zdravotne postihnutej možno udeliť:
a) oprávnenie viesť trojkolesové a štvorkolesové motorové vozidlá patriace do skupiny B
a ktorých prípustná pohotovostná hmotnosť nepresahuje 400 kg, ak je staršia ako 16 rokov,
b) vodičské oprávnenie skupiny B, ak je staršia ako 17 rokov.
Pred udelením vodičského oprávnenia sa u všetkých skupín motorových vozidiel vyžaduje povinné
podrobenie sa výcviku vodičov v ustanovenom rozsahu.
Pre úplnosť sa súčasne uvádzajú skupiny motorových vozidiel platné v Slovenskej republike:
- Skupina A
- motocykle.
Skupina A/50 - motocykle s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3.
Skupina B - a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny A, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg a které nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg, b) jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3500 kg a celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje pohotovostnú hmotnosť ťažného vozidla.
Skupina C - motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny D, ktorých celková hmotnosť presahuje 3500 kg; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.
Skupina D - motorové vozidlá na prepravu osôb, ktoré majú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg.
Skupina E - jazdná súprava zložená z ťažného vozidla skupiny B, C alebo D, na ktorého vedenie je vodič oprávnený, a prípojného vozidla, ak taká jazdná súprava nepatrí do skupiny B, C alebo D.
Skupina T - poľnohospodárske a lesné traktory, ako aj iné zvláštne motorové vozidlá, ak nepatria do skupiny C; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo.
Ďalej pokladáme za vhodné upozorniť na nasledujúce zmeny, ku ktorým došlo v súvislosti s novou právnou úpravou:
- a) Vodič je povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na ten účel je povinný zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia, podľa zákona, ktorý takých chodcov nesmie ohroziť.
- b) Vodič nesmie počas vedenia vozidla obsluhovať telefónny prístroj alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.
- c) Na autobuse, ktorým sa prepravujú deti, musí byť použité osobitné označenie (osobitné označenie je vyobrazené vo vyhláške MV SR č. 90/1997 Z.z. - na žltom podklade, čierne obrysy dvoch detí). Vodič autobusu prepravujúceho deti alebo zdravotne postihnuté osoby je povinný počas ich nastupovania a vystupovania použiť osobitné zariadenie umožňujúce výstražnú funkciu smerových svetiel.
- d) Nová právna úprava umožňuje účastníkovi dopravnej nehody neohlásiť dopravnú nehodu policajtovi, ak sú súčasne splnené nasledovné podmienky:
- 1. škoda spôsobená na žiadnom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí, ani na inom majetku zrejme neprevyšuje desaťnásobok minimálnej mzdy zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou podľa osobitného predpisu (v súčasnosti tento desaťnásobok predstavuje 27000.-Sk),
- 2. pri dopravnej nehode nedošlo k usmrteniu osoby alebo k jej zraneniu, k poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia, ani k úniku nebezpečných látok,
- 3. všetci účastníci dopravnej nehody sa na takomto postupe výslovne dohodli.
- e) Prvé vodičské oprávnenie sa udeľuje na dvojročnú skúšobnú lehotu, ktorá začína plynúť odo dňa vydania vodičského preukazu.
- f) Osobe, ktorá má v Slovenskej republike trvalý pobyt, sa vymení ustanovený vodičský preukaz vydaný v cudzine za slovenský vodičský preukaz na základe žiadosti bez podrobenia sa teoretickým alebo praktickým skúškam.
- g) Obmedzuje sa platnosť niektorých dokladov vydaných v Slovenskej republike:
- 1. vodičské preukazy vydané do 31. 12. 1992 zostávajú v platnosti do 31. 12. 2002,
- 2. doklady o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom vydané do 31. 3. 1997 zostávajú v platnosti do 31. 12. 2002 s výnimkou motocyklov, ktorých doklady o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom vydané do 31. 3. 1997 zostávajú v platnosti do 31. 12. 1998.
Výmenu uvedených dokladov vykonajú príslušné okresné dopravné inšpektoráty na základe žiadosti ich držiteľov.
|